lördag 7 mars 2009

Karl-Oskar och Kristina




I förra veckan deltog jag i en matlagningsafton hemma hos en kamrat. Dessa matlagningsaftnar går ut på att laga och äta bortglömd husmanskost. Detta var första gången jag deltog och jag blev informerad om att aftnarna dessutom går i grisens tecken. Grisen är ett underskattat matdjur. Dagen innan matlagningen skulle ske blev jag informerad om att vi skulle laga kroppkakor. Frågan jag då ställde mig var naturligtvis vilken dryck som passar bäst till kroppkakor. Eftersom kroppkakor är en mycket mastig rätt kom jag fram till att ett lite kraftigare öl borde passa. Väl på systembolaget började jag tänka på Willhelm Mobergs utvandrarna varför jag slog till på några flaskor amerikanskt öl. De sorter jag införskaffade var Liberty Ale och Anchor Steam Beer. Båda dessa eleganta ölsorter produceras av det anrika amerikanska bryggeriet Anchor Brewing. Anchor Steam Beer passade utmärkt till de feta kroppkakorna. Steam Beer har en tydlig lakritston och en liten sötma som passar perfekt till kroppkakor. Liberty Ale var mycket god men passade tyvärr inte till kroppkakor. Liberty Ale har en ganska kraftig citrussmak som skär sig mot det goda grisfettet i kroppkakorna. Liberty Ale vinner stora pluspoäng hos mig för sitt stiliga namn. Ett riktigt amerikanskt frihetsöl! Det känns alltid bra att stödja den amerikanska krigsindustrin.




Nästa gång det vankas kroppkakor skall jag dricka Liberty Ale som kocköl och endast dricka Anchor Steam Beer till kroppkakorna.






2 kommentarer:

  1. Hej

    Jag undrar om du har en mailadress där du tar emot eventuell info om pressutskick och pressinfo?

    Maila mig på: linus.norberg@starpr.se

    SvaraRadera
  2. Återuppta denna blogg, den är bra!

    SvaraRadera

 
Bloggtoppen.se