lördag 7 februari 2009

After workens två ansikten


Jag gillar after ski när jag är i fjällen. Nu är jag inte i fjällen så nu gillar jag after work istället, inte för att jag arbetar, men för att det är en utmärkt ursäkt för att dricka dryck och ha trevligt med vänner redan på eftermiddagen. Oftast dricker jag fatöl vid dessa tillfällen. Igår hamnade jag dock i en, för mig, ny situation då bartendern gav mig ett glas champagne när jag köpte in mig i after work-buffén. Jag hade hamnat på en champagne-after work utan att veta om det.

”Champagne passar till allt och vid alla tillfällen.” Jag håller i princip med om detta tidlösa förhållningssätt till denna dryck, men är det verkligen den bästa drycken till allt och vid alla tillfällen? Knappast!

Fatöl kanske inte är det finaste i dryckesvärlden. Avslagning, tveksamt ursprung och kranar som inte rengjorts på 730 dagar är alla faktorer som omger ölet och riskerar dess kvalité i fatsituationen. Trots allt detta vet jag inget bättre på en intensiv after ski eller en avslappnad after work än ett kallt glas så fyllt av fatöl att glasets utsida blivit fuktigt då bartendern i sin iver att skänka mycket öl till kunden överfyllt glaset. Det är härligt!

Champagne är friskt, vackert och underbart. Fatöl är dock i all sin äckelhet ändå bättre efter jobbet eller skidåkningen. Kombinera med Jäger om hög alkoholhalt eftersträvas, men välj inte skumpan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Bloggtoppen.se